keskiviikkona, kesäkuuta 05, 2013

Kesä ja kärpäset...

Marsulan hyttysverkko ei pidä juuri mitään. Mun mielestä se on oikeen hyvä: se on naulattu karmeihin kiinni ylhäältä ja saranan puolelta. Avoimelta puolelta siinä on paljon ylimääräistä verkkokangasta niin, ettei se lerpata auki mistään. Se ulottuu oikein hyvin maahan asti.

Mutta ei se taida kuitenkaan olla hyvä, koska hyttysiä ja muita elämän monimuotoisuukjsia löytyy myös marsulan puolelta. Ällöttävää. Etenkin ne hyttyset. Mä olen niin herkku hyttysten mielestä, että tällä hetkellä en voi edes piipahtaa pikaisesti ulkona ilman vaatekerroksia, jos haluan säilyä pistämättömänä. Hyttyskarkotteet ei muuten tehoa. Meidän hyttyset on TODELLA nälkäisiä. Mua ei kyllä tippaakaan kiinnosta olla niiden ruokinta-astiana. Mikan kanssa jos yhdessä ollaan pihalla, niin mua syödään, mutta ei Mikaa. Höh. Ihan kauheesti ei tee mieli pukea paksuja vaatteita +27 asteessa paahteiselle pellolle. Ja mitkään ohuet vaatteet ei pidättele hyttysiä. Farkut jalassakin kyykkiessä mulla on polvet täynnä hyttysiä. Ja ahteri. Voi perse, sanon mä... Ei oo koskaan ollu näin vaikeeta hyttysten kanssa. Ei koskaan. Yleensä mä siedän sen kutinan ja offit ja muut vastaavat on tehonneet ihan kelvollisesti.

Tuoreheinän kerääminen marsuille on siis äärimmäisen ikävää, vaikeaa ja kiusattua puuhaa. Olis kauheen kiva voida syöttää noille jo tuoretta ihan täysin, niiden masutkin varmaan kestäis jo oikein hyvin. Mutta hyttysenpuremat kutiaa mulla aivan sietämättömästi, että viikonlopun pellolla ahkeroinnin jälkeen ei nukkumisesta meinaa tulla vieläkään mitään. Harkitsen vakavasti kyypakkauksen syömistä tässä vaiheessa.

Marsulassa on myöskin aika lämmintä. Mä hommaan kohta sellaisen ilmastointilaitteen ja pidän marsulan oven kiinni.

1 kommentti:

Marja kirjoitti...

Noi hyttyset on extra äkäisiä tänä vuonna. Mulla ei oo koskaan tullut niistä mitään, mutta nyt oon joutunut pitään itteeni Zyrteck kuurilla, ku se on ainoa joka auttaa tohon kutinaan (ainakin mulla oli ainoa joka autto ja siihenkin turvauduin vasta ku piti 7.00 aamulla mennä äidin luokse itkemään ku musta tuntu että kuolen siihen kutinaan ja se sitä mulle tarjos).. Suosittelen lämpimästi!