tiistaina, toukokuuta 06, 2014

Blogin sisällöstä kysymys

Mulla kun on täällä marsujen lisäksi näitä kanajuttuja, niin mites olis yksi pikkujuttu lisää? Mulla on tapana kaikessa hiljaisuudessa kiduttaa kasvit hengiltä ja sitten pettyä, kun niistä ei tullutkaan mitään. Mun kasvien tappaminen suuntautuu pääasiassa hyötykasveihin, mutta on mulla kaikenlaista muutakin. Esikasvatukseen tulee joka vuosi hommattua erilaisia siemenpusseja, alustoja, multaa, kippoa ja kuppia ja muuta vastaavaa. Kuitenkaan ei koskaan juuri mitään sitten loppujenlopuksi selviä hengissä. Muutama vuosi on mennyt jopa niin, että kaikista ostoksista huolimatta en ole sitten edes istuttanut mitään. Mikä pettymys ettei ne hyppää multaan itsekseen!

Ensimmäiset ikiomat viritelmät oli joskus Ikaalisissa asuessa. Mulla oli koulussa tehty superhieno kaukalo, jonka tungin täyteen multaa ja sinne sitten persiljan siementä hienoihin riveihin. Harmi ettei ne rivit juuri tulleet näkyviin. Ehkä 1/50 siemenestä nousi ja vaikka kylvö oli alkukesästä tehty, niin loppukesällä mun huippupersiljat oli ehkä 2cm korkeita. Hautasin puutarhurihaaveet moneksi vuodeksi.

Sisäkasveja tässä välissä on tullut tapettua useita. Yksi Nordicista 2010 saatu palkintorehu on vielä hengissä. Sekin tosin Mikan avustuksella. Mä en oo siihe koskenut pariin vuoteen, kun se oli oikeesti tosi huonossa kunnossa. :D Mika sai sen henkiin ja kasvamaan tosi hyvin. Harmi. Se on aika ruma rehu.

Jokatapauksessa viime kesänä sain muuton ansiosta ihan iiiiiiison kasvimaan. Joka loppujenlopuksi kasvoi komeasti... rikkaruohoja. :D Anoppi ja mies saivat aikaiseksi hyvät perunat, mutta mun onnistui saada pari kurpitsaa ja muutamia herneitä. Alkukesästä retiisit oli hyviä, mut porkkanat ei menestyneet. Kaikki salaatit, kukkakaalit, yrtit ja muut ei selviytyneet. Pari auringonkukaa ja joitain maisseja. Tosin kesän lämpötilaoloja mä syytän siitä, ettei maissi kerennyt. Lyhyeksi ja kitukasvuiseksi ne jäi, mutta tähkiä oli kyllä. Ei vaan ehtinyt kypsyä.

Tänä vuona mulla on aiempaakin laajempi kirjo tuhottavia kasveja.

Haluatteko te lukea Suomen Surkein Puutarhuri -ehdokkaan päivityksiä?

2 kommenttia:

Leeni kirjoitti...

Ihan ehdottomasti haluan :)! Sä oot selvästi ihanan omistautunut asialle. Pääpointtihan on ettei luovuta koskaan.

AidaD kirjoitti...

Yrittänyttä ei laiteta. Mä koitin olla kieli-ihmisiä lukiossa ja kävin latinan kurssin. Menin avoimen ylipistonkin latinan kursseille muistaaksen kävin läpi ihan jopa 6op. Kirjoitinkin sen. Kahdesti. Eka kerta I-. Toka kerta I--.

Mun tapauksessa taitaa pääpointti olla se, ettei koskaan kasva mikään. :D