maanantaina, joulukuuta 15, 2014

Marsuaakkoset

A - Aida, Aino, Auni. Mun isän ja äidinkin sekä kahden kummin nimet alkaa A-kirjaimella. Oikeastaan Aida on mun toinen nimi, mutta se on vakiintunut kutsumanimeksi kai heti ristiäisten jälkeen.

B - Barbaari. Ensimmäinen rotupuhdas poikue oli B-poikue. Barbaari oli mun ensimmäinen valio ja voitti Pohjoismaiden mestaruuksissa 2009 rodun parhaan ja sijoittui best in showssa kymmenenneksi. Marsuja taisi olla mukana yli 400. Tällaista supertapahtumaa ei ole toistunut. Eikä toistu.

C - Chrysleri. Mun ensimmäisen auton merkki. Sen takia marsukin sen nimen sai. Nykyään mä ajelen taas Chryslerillä. Samanlainen kun se ensimmäinen, mutta punainen. Marsunäyttelyihin kuljen kuitenkin isännän Volvolla, kun se on farkku.

D - Depner. Mä tykkään mun sukunimestä. Suomalainen nimi niin pitkälle historiaan, kun on sukuselvitystä jaksettu tehdä. Jonnekin 1700-luvulle päättyi jäljet Nurmekseen. Ja ei, yhdenkään marsun nimi ei ole Maailman Depneri. Eikä tule.

E - Erikoinen näkemys kivasta abysta. Pari ekaa vuotta sain suklaa-abyprojektissa kuulla, että ei ole kauhean fiksua pilata turkkia värillä. Mä en vaan näe mitään kiinnostavaa brindlessä abyssa. Mä katselen näitä ilokseni kotona, joten mielummin mä katson suklaata pörrönaamaa. Kun niitä ei ollut, niin niitä piti tehdä. So simple. Ajan kanssa ihmiset oppi mun mielenvikaisuuteen ja nyt ei aikoihin ole kukaan enää motkottanut mun kuullen.

F - Ferrari. Sekin marsun nimi. Nää on vähän tällaisia karvaferraareita. Meillä ensimmäisessä F-poikueessa oli Fatseri. Fatseri oli suklaanvärinen, tottakai.

G - Glamouri on tämän hetken lemppareita. Marsesterin linjaa. Myöskin lilac projektin "toivot" on G-poikuetta. Tosin ikäeroa neljä vuotta.

H - Heinä. Se ainainen päänvaiva.

I - Ihania. Marsut on ihania.

J - Jee! Se fiilis, kun saa tehtyä jotain kivaa yhdistysten kanssa. Näkee kavereita näyttelyssä. Saa tuomaroida. Oma marsu voittaa jonkun palkinnon. Oma kasvatti jonkun muun omistuksessa menestyy jotenkin.

K - Kaura. KESÄ! Kaura on edullista lisäruokaa talveksi, kun marsulan lämpötila pidetään pienempänä. Mikään ei ole parempaa kun KESÄ!!!

L - Laahukset. Mulla on ollut pitkäkarvaisia aina silloin tällöin nyytityksessä. Yksi poikue peruaaneja syntynyt ja sitäkin koitin nyytittää. Ensimmäiset meni harjoitellessa ja viides marsu sai jo kolme sertiä. Kaikki tosin junnuina ja leikkelin sen ihan suosiolla 5kk iässä, kun oli kyljistä mennyt karvat poikki. Laahukset on kaikista vaikeimmat nyytittää, kun etenkin naaraat pitävät pyllyn nyytittämistä ihan kamalana. Laahus on myös helposti pissassa ja sitten sitä pesemistä ja kuivaamista ja nyytittämistä ja sitten se marsu lirauttaa juuri, kun viimeistä kertaa kampaat puhdasta ja kuivaa turkkia ennen nyyttiin käärimistä. Taas saa pestä.

M - Mika! Tähän kirjaimeen löytyy paljon kaikkea. Marsesteri! Marsu! Marsula! Maailman!

N - Näyttelytoiminta. Mun oman marsuharrastukseni tärkeimpiä asioita on nimenomaan näyttelytoiminta.

O - Oxbow pelletti. Muuhun en vaihda.

P - Papanat. Marsuväki (noh, eläinväki ylipäätään) pystyy puhumaan paskasta monta tuntia. Valitettavasti näin naisvaltainen harrastus pystyy puhumaan myös paskaa monta tuntia.

Q - Erityisen vaikea kirjain nimeämistä ajatellen.

R - ri. Mun kaikki kasvatit loppuu -ri päätteeseen.

S - Sukutaulutietokanta! Vihdoinkin marsujen sukutaulutietokanta on valmistumassa. Mun monen vuoden unelma on kohtapuolin totta. Toki se vaatii hurjan paljon työtä vielä, mutta ah ihanaa!

T - Työmaakoppi. Se on aika floppi. Kuvittelin sen olevan kamalan hyvä ratkaisu, mutta ei...

U - Ulkomuotoluokka. Kovasti tässä koitan opiskella ulkomuotoluokan tuomariksi.

V - Väliaikakisat. Valitettavan usein jää kaiken muun näyttelytohinan jalkoihin ja joskus jopa unohtuu kokonaan. Mä tykkään näistä ihan hirmuisesti ja oikeen harmittaa, että väliaikakisat on yleensä lopussa tai jossain mahdollisimman kiireisessä kohdassa. Mä olenkin tässä suunnitellut jo kirjoitusta kaikista väliaikakisoista. Syöntikisaa, yhdennäköisyyskisaa, temppukisaa...

W - Wauwat. Maasuwauwat! Ihania pieniä palleroita, joita katsellessa tuntee sulavansa täysin ja joiden valokuvaaminen lähentelee mahdottomuutta. Kasvattamisen ylivoimaisesti ihanin asia.

X - Xtra. Abyt elävät aina täysillä. Abyt pistää aina Xtravaihteen päälle mitä tahansa tekevätkään. Jos on iloinen, niin silloin on extrailoinen. Jos kiukuttaa esim näyttelyssä, niin se kyllä ilmaistaan hyvin selvästi.

Y - Yö. Valitettavan usein pääsen marsulaan vasta myöhään illalla. Toivoisin siinä vaiheessa yleensä olevani jo yöpuulla. Silti sitä katselee jokaisen häkin elämää hetken ja toivottelee marsuille hyvät yöt. Mammojen tapauksessa toivottelen hyvät yösynnytykseet. Öisin siellä yleensä niitä pentuja pakerretaan. :)

Z - Zzzzzz... Tunnelmat näyttelyn jälkeen kotiin päästyään. Monesti myös seuraava päivä menee "näyttelykrapulassa". Vai sanoisko sitä sosiaaliseksi väsymykseksi. Sitä tulee näyttelypäivän aikana juteltua niin paljon muiden kanssa, että on aivan pyörällä päästään ja menee yksi päivä tokkurassa.

Å - Åi että... Pari ekaa nimeämiskierrosta mä jaksoin askarrella Å-nimiä poikasille, mutta loppujenlopuksi tulin siihen tulokseen, että ei vaan ole enää mun aivorakenteella mahdollista keksiä nimiä tälle kirjaimelle.

Ä - Ämpäri. Marsuparkaa nimellä paiskattu. Aiempaan Y-poikueeseen tuli nimettyä Maailman Ympäri. Joten pitihän se sitten muistaakseni häkkikaveriksi syntyneeseen poikueeseen nimetä Ämpäri. Jossain näyttelyssäkin meillä oli ympäriämpäri...

Ö - Örrimörri. Ihana Mörrimussukka.


Marsuaakkosia on tehnyt aika moni, joten minäkin! Ei tää varsinainen haastetehtävä ollut, mutta voishan tän tehdä kaikki lukijat omiin blogeihinsa. :)

Ei kommentteja: